Forgot Password Register

PM Mahathir Mohamad Tunjuk Tiga Menteri Baru Dalam Pemerintahannya

PM Mahathir Mohamad Tunjuk Tiga Menteri Baru Dalam Pemerintahannya PM Malaysia Mahathir Mohamad. (Foto: Reuters/Lai Seng Sin)

Pantau.com - Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad mengumumkan nama tiga menteri dari 10 kementerian inti dalam pemerintahan barunya.

Mahathir mengemukakan hal itu dalam jumpa pers di Markas PPBM, Wisma Selangor Kuala Lumpur, Sabtu 12 Mei 2018 waktu setempat.

Baca juga: Usai Kalah di Pemilu Malaysia, Najib Razak Kini Malah Dicekal Pihak Imigrasi

Dalam pengumuman tersebut Presiden Partai Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Dalam Negeri, Sekjen DAP Lim Guan Eng akan memimpin Departemen Keuangan dan Presiden Parti Amanah Negara Mohamad Sabu menjadi Menteri Pertahanan.

Tujuh menteri lainnya yang belum disebutkan namanya ialah Menteri Perekonomian, Pendidikan, Sains dan Teknologi Multimedia, Pembangunan Pedesaan, Pekerjaan Umum dan Transportasi dan Kementrian Luar Negeri.

Baca juga: Mahathir Mohamad Akan Serahkan Jabatan PM Jika Anwar Ibrahim Bebas?

Mahathir juga mengatakan bahwa mereka akan dibantu oleh Majelis Pemimpin Utama Pakatan Harapan.

Majelis di antaranya akan beranggota mantan Menteri Keuangan Tun Daim Zainuddin, mantan Gubernur Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, mantan CEO Petronas Tan Sri Hassan Merican, ahli ekonomi Prof Dr Jomo Kwame Sundaram dan konglomerat Malaysia Robert Kuok.

Pada saat jumpa pers Jumat 11 Mei 2018, Mahathir mengatakan pihaknya akan membentuk kabinet ramping.

Share :
Komentar :

Terkait

Read More