8 Poin Penting Pernyataan Pers Pertama Anwar Ibrahim sebagai PM Malaysia

Headline
Ketua koalisi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim memberikan keterangan pers usai menghadap Raja Malaysia di Istana Negara, Kuala Lumpur, Selasa (22/11/2022). Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah menerima ketua-ketua gabungan partai Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional yang menyerahkan nama calon Perdana Menteri Malaysia ke-10 di Istana Negara pada 22 November 2022. (ANTARA FOTO/Virna Puspa Setyorini/aww.)Ketua koalisi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim memberikan keterangan pers usai menghadap Raja Malaysia di Istana Negara, Kuala Lumpur, Selasa (22/11/2022). Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah menerima ketua-ketua gabungan partai Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional yang menyerahkan nama calon Perdana Menteri Malaysia ke-10 di Istana Negara pada 22 November 2022. (ANTARA FOTO/Virna Puspa Setyorini/aww.)

Pantau – Raja Malaysia Al-Sultan Abdullah akhirnya menunjuk Pemimpin koalisi Pakatan Harapan (PH), Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri (PM) Malaysia.

Drama pemilu Malaysia pun berakhir. Sebab sebelumnya tidak ada pemenang mutlak dalam pemilu yang digelar akhir pekan lalu.

Berdasarkan konstitusi setempat, yang berhak membentuk kabinet adalah yang mendapatkan 112 suara dari total 222 kursi parlemen.

Sementara koalisi pimpinan Anwar, Pakatan Harapan (PH) hanya mendapatkan 82 kursi. Kemudian rivalnya, koalisi pendukung Muhyiddin, Perikatan Nasional (PN), hanya mendapat 73 kursi.

Baca juga PM Anwar Ibrahim: Presiden Jokowi Kepala Negara Pertama yang Ucapkan Selamat kepada Saya

Usai diangkat oleh Raja, Anwar Ibrahim menyampaikan keterangan persnya sebagai Perdana Menteri Malaysia. Berikut inti dari keterangan pers pertama Anwar Ibrahim sebagai PM Malaysia, seperti dituliskan di akun Instagramnya.

Antara intipati kenyataan media pertama saya (24 November 2022) sebagai Perdana Menteri:

1. Komited mempertahankan Perlembagaan – Bahasa Melayu, agama Islam sebagai agama rasmi negara dan kedudukan Raja-Raja Melayu, hak keistimewaan kaum Melayu tanpa meminggirkan hak kaum Cina, India, suku kaum Sabah dan Sarawak serta Orang Asli

2. Pemerintahan dibentuk dengan dukungan padu dan mantap dari tiga gabungan terbesar yakni Harapan, Barisan Nasional dan Gabungan Parti Sarawak

3. Kerajaan akan menjamin dan menjaga hak semua rakyat Malaysia khususnya golongan yang terpinggir dan melarat tanpa kira bangsa dan agama

4. Fokus nombor satu saat ini adalah agenda pengukuhan ekonomi

5. Melawan rasuah dan penyelewengan secara serius dan habis-habisan dengan menggerakkan agenda reformasi tatakelola (‘governance’) pemerintahan

6. Usul Undi Percaya akan menjadi agenda pertama sewaktu Sidang Dewan Rakyat pada 19 Disember ini

7. Tetap menolak untuk menerima gaji sebagai Perdana Menteri

8. Isnin, 28 November 2022 ini adalah CUTI UMUM seluruh negara

ANWAR IBRAHIM

Tim Pantau
Editor
Aries Setiawan
Penulis
Aries Setiawan